FILARY EDUKACYJNE
Edukacja Montessori
Wychowanie Leśne
Akceptacja siebie i drugiej osoby
PLAN DNIA
7:00 – 8:30 przygotowanie do zajęć (śniadanie)
8:30 – 10:15 praca z materiałem Montessori
10:30 – 12:15 zajęcia leśne w pobliskim Lasku Marcelińskim (codziennie niezależnie od pogody)
12:30 – 13:00 obiad
13:00 – 13:30 odpoczynek
13:30 – 15:00 praca z materiałem Montessori/zajęcia edukacyjne
15:00 – 16:00 spacer/wyjście do ogródka Montessori/zajęcia dodatkowe
16:00 – 17:00 czas swobodnej pracy
* Rozkład godzinowy Planu Dnia może ulegać zmianie w zależności od pogody i zajęć dodatkowych
ZASADY
- Uczymy się razem i od siebie.
- Pomagamy sobie wzajemnie.
- Wszyscy mamy takie same prawa, ale przywileje i obowiązki są uzależnione od wieku i możliwości przedszkolaków.
- Czujemy się jak w domu.
- Mamy zawsze możliwość wyboru aktywności, nie musimy robić tego co inni, ale nie wolno innym przeszkadzać.
- Wszystko, czym się zajmujemy, staramy się wykonywać do końca.
- Troszczymy się o swoje otoczenie, zawsze sprzątamy po sobie.
- Mamy tak zagospodarowaną przestrzeń (kąciki tematyczne), aby zaspokoić różnorodność potrzeb rozwojowych i poznawczych przedszkolaków.
- Tydzień jest organizowany wokół zdarzeń zajęć charakterystycznych dla danego dnia.
PROGRAM EDUKACYJNY
- Realizujemy program poprzez pracę z montessoriańskim materiałem rozwojowym, w czasie swobodnej pracy dzieci oraz zajęć w kręgu dla całej grupy.
- Tworzymy przestrzeń do doświadczeń sensorycznych bazując na kontakcie z naturą.
- Uczymy języka angielskiego przez pracę z native speaker’em.
Dzieci uczą się pracować uważnie w ciszy i koncentrować się na wybranych zadaniach. Używają do tego odpowiednio przygotowanych pomocy i materiałów dydaktycznych Montessori.
Główne działy edukacji Montessori:
- sensoryka – doskonalenie zmysłów wzroku, dotyku, słuchu, węchu i smaku, przygotowanie do aktywności w dziedzinie matematyki, języka, kultury
- życie praktyczne – przygotowanie dziecka do życia, praca nad samodzielnością, samoobsługa – jedzenie, ubieranie się, koordynacja i harmonia ruchu, samodzielne korzystanie z toalety itp.
- edukacja matematyczna – doświadczanie pojęć matematycznych poprzez zabawę konkretnymi materiałami edukacyjnymi, rozwój „matematycznego umysłu”, poznanie prawdziwej natury operacji arytmetycznych
- edukacja językowa – wzbogacanie słownictwa, przygotowanie do czytania i pisania, sensoryczne i dźwiękowe rozpoznawanie liter, czytanie ze zrozumieniem
- edukacja kulturowa – geografia fizyczna, botanika, zoologia, historia, astronomia, ekologia, wielokulturowość
Zajęcia dodatkowe zostaną przygotowane zgodnie z preferencjami rodziców z poniższej puli (bądź w przypadku pełnej grupy – konkretne wskazanie): j.angielski, rytmika, judo, zajęcia logopedyczne, plastyczne